Assessments Content

NURSERY Admissions Interview Content

Speech and Language:

  • Speaks using age appropriate speech
  • Has some vocabulary
  • Listens and follows one step directions

Gross Motor Skills:

  • Walks independently

Social & Emotional development:

  • Responds to others
  • Shows age appropriate attention span

Self-Regulation:

Student will demonstrate some of these observable behaviors:

  • Stay calmly focused and alert
  • Shift attention when needed
  • Control one’s feelings and impulses
  • Tolerate frustration and resist doing something tempting (take someone’s toy)
  • Understand how to behave in different situations
  • Use information to plan, solve problems, and complete tasks

Overview:

  • Nursery children are interviewed by faculty within small groups of children in the presence of their parents in the language of their preferences (either Arabic or English) according to the above description.
  • The entire session of the interview will last for approx. 30 minutes for each child.

Tips to Parents:

  • It is preferable not to take your child to his Nursery, if he is attending one, on the same day of BBS interview so that he won’t be tired or exhausted. Let him have enough morning sleep and a good meal before coming to the interview.
  • If your child is sick before/or on the day of the interview, please call BBS Admissions Office on 22275020 to reschedule the interview.
  • Let your child bring his favorite toy or teddy bear if that makes him feel comfortable.
  • Nursery interviews are held in BBS Jabriya Campus. Please arrive earlier to your scheduled interview time. Rushing late at the last minute will make both you and your child anxious and this might negatively impact your child’s performance during the interview. Late arrivals will be re-scheduled.
  • Parents are kindly requested not to give answers on behalf of their children during the interview. Involvement of parents will be required on some tasks while independency is required for other tasks.
  • You can prepare your child for the interview by giving him/her a brief explanation about the place he is about to visit and the reason of the visit. However, avoid creating any kind of pressure or stress.
  • Among the important skills required during the interview are speaking, listening, attention span and cooperation with others.
  • No cameras or video taping are allowed.
  • Parents will be advised of acceptance of their children after all assessments are completed in March. This will be done through BBS Admission Office. Please DO NOT ask the examining teachers how your child did during the interview as they are not allowed to give any information to parents in this regard.
  • Interviewing the child does not mean automatic acceptance. Acceptance is subject to interview results, BBS admission priority of acceptance, and the availability of places.

القدرة على التعبير:

  • يتكلم بما يتناسب وعمره
  • لديه بعض المفردات
  • يصغي وينفذ أمر واحد

مهارات العضلات الكبيرة :

  • يمشي باستقلالية

النمو العاطفي والاجتماعي:

  • يتجاوب مع الآخرين
  • يركز لفترة مناسبة لعمره

التنظيم الذاتي:

يظهر الطفل بعض السلوكيات التالية:

  • يجلس منتبهاً بهدوء وتركيز
  • يحوّل انتباهه عند الحاجة
  • يتحكم بانفعالاته
  • يضبط تصرفاته من مثل: (عدم أخذ لعبة أحد أقرانه)
  • يحسن التصرف في مواقف مختلفة
  • يستخدم معلوماته للتخطيط، حل المشاكل واكمال المهام

نظرة عامة:

  • تتم مقابلة أطفال مرحلة الحضانة من قبل المعلمات ضمن مجموعات صغيرة من الأطفال بحضور ذويهم باللغة التي يفضلونها (إما العربية أو الإنجليزية) وفقا ًللوصف الوارد أعلاه.
  • فترة المقابلة الكاملة لا تتعدى 30 دقيقة تقريباً لكل طفل.

نصائح للسادة أولياء الأمور:

  • يفضّل عدم ذهاب طفلكم إلى حضانته، إذا كان ملتحقاً بواحدة، في نفس يوم مقابلة مدرسة البيان. احرصوا على أن يأخذ قسطاً كافيا من النوم ويتناول وجبة مغذية قبل حضوره حتى لا يكون متعباً أو جائعاً أثناء المقابلة.
  • إذا صادف أن كان طفلك مريضاً قبل/أو في يوم المقابلة، يرجى الاتصال بمكتب التسجيل على هاتف 22275020 لتحديد موعد آخر.
  • اسمح لطفلك بإحضار لعبته المفضلة إذا كان ذلك يشعره بالارتياح.
  • تتم مقابلة أطفال الحضانة في مبنى المدرسة بالجابرية. يرجى الوصول قبل موعد المقابلة بقليل. إن الحضور المتأخر في آخر لحظة قد يربك الأهل والطفل معاً مما قد يؤثر سلباً على أداء الطفل. في حال التأخير، سيُحدد موعد لاحق.
  • يطلب من الأهل عدم إعطاء الإجابات بالنيابة عن أبنائهم أو ترجمة الأسئلة لهم أثناء المقابلة، إلا بطلب من المعلمة، حيث سيرحّب بمشاركة الأهل في بعض الأنشطة، بينما يتوقع أن يعمل الطفل باستقلالية خلال أنشطة أخرى.
  • يمكنك إعداد طفلك للمقابلة بإعطائه فكرة بسيطة عن المكان الذي تنوون زيارته وسبب الزيارة كما يمكن الاستعانة بوصف المدرسة المقدم لتحضير الطفل لنوعية الأنشطة، دون أن تسببوا أي توتر لدى الطفل.
  • من أهم المهارات اللازمة أثناء المقابلة: القدرة على التعبير، الإصغاء، التركيز، والتجاوب مع الآخرين.
  • لا يسمح باستخدام كاميرات التصوير أو الفيديو.
  • سيعلن مكتب التسجيل عن النتائج النهائية للقبول بعد الانتهاء من كافة المقابلات وذلك في شهر مارس. لذا يرجى عدم سؤال المعلمات عن النتائج وكيف أبلى طفلك خلال المقابلة إذ أنه من غير المسموح لهن الإدلاء بأي معلومات للأهل بهذا الخصوص.
  • إجراء المقابلة لطفلكم لا يعني قبوله تلقائياً. فالقبول متوقف على نتيجة المقابلة وأولويات القبول المحددة وفقاً لسياسة المدرسة إضافة إلى توفر الأماكن.

KG1 Admissions Interview Content

English Language

The KG 1 English entry interview will take 20- 30 minutes. The interview covers the following areas in both English and Arabic:

Social and Emotional Development

  • Shows an interest in activities
  • Remains focused on task at hand
  • Responds to teacher
  • Listens to teacher
  • Follows 1-2 step directions
  • Is cooperative

Speech and Language

  • Talks about self has self-awareness, such as boy, girl, name, age, family
  • Speech is clear
  • Speech is audible
  • Oral language and vocabulary
  • Listening comprehension

Fine Motor Development

  • Draws a picture
  • Has age appropriate fine motor muscle control

Basic Skills

  • Recognize colors
  • Recognize letters
  • Numbers and Counting
  • Knows sizes (e.g., tall, wide, etc.)
  • Make comparisons- bigger, smaller
  • Identify basic shapes by name.

Overview 

  • KG children will be interviewed by teachers in the presence of their parents in both Arabic and English languages according to the aforementioned description. The interview is individual and will consist of one-to-one activities with the child.
  • The entire session of the interview will last for approximately 60 minutes for each child.

Tips to Parents

  • It is preferable not to take your child to his Nursery, if he is attending one, on the same day of BBS interview so that he won’t be tired or exhausted. Let him have enough morning sleep and a good meal before coming to the interview.
  • If your child is sick before/or on the day of the interview, please call BBS Admissions Office on 22275020 to reschedule the interview.
  • Let your child bring his favorite toy or teddy bear if that makes him feel comfortable.
  • Please arrive earlier to your scheduled interview time. Rushing late at the last minute will make both you and your child anxious and might negatively impact your child’s performance during the interview. Late arrivals will be re-scheduled.
  • Parents are kindly requested not to give answers on behalf of their children during the interview.
  • You can prepare your child for the interview by giving him/her a brief explanation about the place he is about to visit and the reason of the visit. However, avoid creating any kind of pressure or stress.
  • Among the important skills required during the interview are speaking, listening, attention span and cooperation with teacher.
  • No cameras or video taping are allowed.
  • Parents will be advised of acceptance of their children after all assessments are completed in March. This will be done through BBS Admission Office. Please DO NOT ask the examining teachers how your child did during the interview as they are not allowed to give any information to parents in this regard.
  • Interviewing the child does not mean automatic acceptance. Acceptance is subject to interview results, BBS admission priority of acceptance, and the availability of places.

اللغة العربية:

تستغرق مقابلة قبول اللغة العربية لصف الروضة الأولى مدة 20 - 30 دقيقة. وتغطي المجالات التالية في كل من اللغتين العربية والإنجليزية:

النمو العاطفي والاجتماعي

  • يظهر اهتماما للنشاطات
  • يبدي تركيزاً جيداً للعمل الذي يقوم به
  • يستجيب للمعلمة
  • يستمع للمعلمة
  • يتبع تعليمات مكونة من خطوتين
  • متعاون

النمو اللغوي

  • يتحدث الطفل عن نفسه، ولد/بنت، اسمه، عمره وعن عائلته
  • مخارج الحروف واضحة لديه
  • يتحدث بصوت مسموع
  • لديه مهارات لغوية ومفردات شفهية
  • يستوعب الحديث الموجه إليه

المهارات العضلية الدقيقة

  • يستطيع رسم صورة
  • مهاراته العضلية تتناسب مع عمره

مهارات عامة

  • يتعرف على الألوان
  • يتعرف على الأحرف
  • يستطيع العد ويتعرف على المداليل
  • يعرف الأحجام (طويل، كبير...)
  • يستطيع المقارنة بالأحجام (أكبر من ، أصغر من ..)
  • يستطيع التعرف على أسماء الأشكال الهندسية الأساسية

نظرة عامة:

  • تتم مقابلة أطفال مرحلة الروضة من قبل المعلمات بحضور ذويهم في كل من اللغتين العربية والإنجليزية وفقاً للوصف الوارد سابقا. وتتضمن المقابلة أنشطة فردية لكل طفل مع المعلمة.
  • فترة المقابلة الكاملة لا تتعدى 60 دقيقة تقريباً لكل طفل.

نصائح للسادة أولياء الأمور:

  • يفضّل عدم ذهاب طفلكم إلى حضانته، إذا كان ملتحقاً بواحدة، في نفس يوم مقابلة مدرسة البيان. احرصوا على أن يأخذ قسطاً كافيا من النوم ويتناول وجبة مغذية قبل حضوره حتى لا يكون متعباً أو جائعاً أثناء المقابلة.
  • إذا صادف أن كان طفلك مريضاً قبل/أو في يوم المقابلة، يرجى الاتصال بمكتب التسجيل هاتف 22275020 لتحديد موعد آخر.
  • اسمح لطفلك بإحضار لعبته المفضلة إذا كان ذلك يشعره بالارتياح.
  • يرجى الوصول قبل موعد المقابلة بقليل. إن الحضور المتأخر في آخر لحظة قد يربك الأهل والطفل معاً مما قد يؤثر سلباً على أداء الطفل. في حال التأخير، سيُحدّد موعد لاحق.
  • يطلب من الأهل عدم إعطاء الإجابات بالنيابة عن أبنائهم أو ترجمة الأسئلة لهم أثناء المقابلة، إلا بطلب من المعلمة.
  • يمكنك إعداد طفلك للمقابلة بإعطائه فكرة بسيطة عن المكان الذي تنوون زيارته وسبب الزيارة كما يمكن الاستعانة بوصف المدرسة المقدّم لتحضير الطفل لنوعية الأنشطة، دون أن تسببوا أي توتر لدى الطفل.
  • من أهم المهارات اللازمة أثناء المقابلة: القدرة على التعبير، الإصغاء، التركيز، والتجاوب مع الآخرين.
  • لا يسمح باستخدام كاميرات التصوير أو الفيديو.
  • سيعلن مكتب التسجيل عن النتائج النهائية للقبول بعد الانتهاء من كافة المقابلات وذلك في شهر مارس. لذا يرجى عدم سؤال المعلمات عن النتائج وكيف أبلى طفلك خلال المقابلة إذ أنه من غير المسموح لهن الإدلاء بأي معلومات للأهل بهذا الخصوص.
  • إجراء المقابلة لطفلكم لا يعني قبوله تلقائياً. فالقبول متوقف على نتيجة المقابلة وأولويات القبول المحددة وفقاً لسياسة المدرسة إضافة إلى توفر الأماكن.

KG2 Admissions Interview Content

English Language

The KG 2 English entry interview will take 20- 30 minutes. The interview covers the following areas in both English and Arabic:

Social and Emotional Development

  • Shows an interest in activities
  • Remains focused on task at hand
  • Responds to teacher
  • Listens to teacher
  • Follows 3-4 step directions
  • Is cooperative

Speech and Language

  • Talks about self has self-awareness, such as boy, girl, name, age, family
  • Speech is clear
  • Speech is audible
  • Oral language and vocabulary
  • Listening comprehension
  • Answers in full sentences

Fine Motor Development

  • Draws a picture
  • Colors within borders
  • Has age appropriate fine motor muscle control

Basic Skills

  • Recognize colors
  • Recognize letters
  • Numbers and Counting
  • Knows sizes (e.g., tall, wide, etc.)
  • Make comparisons- bigger, smaller
  • Identify basic shapes by name.

Overview

  • KG children will be interviewed by teachers in the presence of their parents in both Arabic and English languages according to the aforementioned description. The interview is individual and will consist of one-to-one activities with the child.
  • The entire session of the interview will last for approximately 60 minutes for each child.

Tips to Parents

  • It is preferable not to take your child to his Nursery, if he is attending one, on the same day of BBS interview so that he won’t be tired or exhausted. Let him have enough morning sleep and a good meal before coming to the interview.
  • If your child is sick before/or on the day of the interview, please call BBS Admissions Office on 22275020 to reschedule the interview.
  • Let your child bring his favorite toy or teddy bear if that makes him feel comfortable.
  • Please arrive earlier to your scheduled interview time. Rushing late at the last minute will make both you and your child anxious and might negatively impact your child’s performance during the interview. Late arrivals will be re-scheduled.
  • Parents are kindly requested not to give answers on behalf of their children during the interview.
  • You can prepare your child for the interview by giving him/her a brief explanation about the place he is about to visit and the reason of the visit. However, avoid creating any kind of pressure or stress.
  • Among the important skills required during the interview are speaking, listening, attention span and cooperation with teacher.
  • No cameras or video taping are allowed.
  • Parents will be advised of acceptance of their children after all assessments are completed in March. This will be done through BBS Admission Office. Please DO NOT ask the examining teachers how your child did during the interview as they are not allowed to give any information to parents in this regard.
  • Interviewing the child does not mean automatic acceptance. Acceptance is subject to interview results, BBS admission priority of acceptance, and the availability of places.

اللغة العربية:

تستغرق مقابلة قبول اللغة العربية لصف الروضة الثانية مدة 20 - 30 دقيقة. وتغطي المجالات التالية في كل من اللغتين العربية والإنجليزية:

النمو العاطفي والاجتماعي

  • يظهر اهتماما للنشاطات
  • يبدي تركيزاً جيداً للعمل الذي يقوم به
  • يستجيب للمعلمة
  • يستمع للمعلمة
  • يتبع تعليمات مكونة من 3 - 4 خطوات
  • متعاون

النمو اللغوي

  • يتحدث الطفل عن نفسه، ولد/بنت، اسمه، عمره وعن عائلته
  • مخارج الحروف واضحة لديه
  • يتحدث بصوت مسموع
  • لديه مهارات لغوية ومفردات شفهية
  • يستوعب الحديث الموجه إليه
  • يجيب عن الأسئلة بجمل تامة

المهارات العضلية الدقيقة

  • يستطيع رسم صورة
  • يلون داخل حدود الصورة
  • مهاراته العضلية تتناسب مع عمره

مهارات عامة

  • يتعرف على الألوان
  • يتعرف على الأحرف
  • يستطيع العد ويتعرف على المداليل
  • يعرف الأحجام (طويل، كبير...)
  • يستطيع المقارنة بالأحجام (أكبر من ، أصغر من..)
  • يستطيع التعرف على أسماء الأشكال الهندسية الأساسية

نظرة عامة:

  • تتم مقابلة أطفال مرحلة الروضة من قبل المعلمات بحضور ذويهم في كل من اللغتين العربية والإنجليزية وفقاً للوصف الوارد سابقا. وتتضمن المقابلة أنشطة فردية لكل طفل مع المعلمة.
  • فترة المقابلة الكاملة لا تتعدى 60 دقيقة تقريباً لكل طفل.

نصائح للسادة أولياء الأمور:

  • يفضّل عدم ذهاب طفلكم إلى حضانته، إذا كان ملتحقاً بواحدة، في نفس يوم مقابلة مدرسة البيان. احرصوا على أن يأخذ قسطاً كافيا من النوم ويتناول وجبة مغذية قبل حضوره حتى لا يكون متعباً أو جائعاً أثناء المقابلة.
  • إذا صادف أن كان طفلك مريضاً قبل/أو في يوم المقابلة، يرجى الاتصال بمكتب التسجيل هاتف 22275020 لتحديد موعد آخر.
  • اسمح لطفلك بإحضار لعبته المفضلة إذا كان ذلك يشعره بالارتياح.
  • يرجى الوصول قبل موعد المقابلة بقليل. إن الحضور المتأخر في آخر لحظة قد يربك الأهل والطفل معاً مما قد يؤثر سلباً على أداء الطفل. في حال التأخير، سيُحدّد موعد لاحق.
  • يطلب من الأهل عدم إعطاء الإجابات بالنيابة عن أبنائهم أو ترجمة الأسئلة لهم أثناء المقابلة، إلا بطلب من المعلمة.
  • يمكنك إعداد طفلك للمقابلة بإعطائه فكرة بسيطة عن المكان الذي تنوون زيارته وسبب الزيارة كما يمكن الاستعانة بوصف المدرسة المقدّم لتحضير الطفل لنوعية الأنشطة، دون أن تسببوا أي توتر لدى الطفل.
  • من أهم المهارات اللازمة أثناء المقابلة: القدرة على التعبير، الإصغاء، التركيز، والتجاوب مع الآخرين.
  • لا يسمح باستخدام كاميرات التصوير أو الفيديو.
  • سيعلن مكتب التسجيل عن النتائج النهائية للقبول بعد الانتهاء من كافة المقابلات وذلك في شهر مارس. لذا يرجى عدم سؤال المعلمات عن النتائج وكيف أبلى طفلك خلال المقابلة إذ أنه من غير المسموح لهن الإدلاء بأي معلومات للأهل بهذا الخصوص.
  • إجراء المقابلة لطفلكم لا يعني قبوله تلقائياً. فالقبول متوقف على نتيجة المقابلة وأولويات القبول المحددة وفقاً لسياسة المدرسة إضافة إلى توفر الأماكن.

Grade ONE Admissions Assessment Content 

اللغة العربية: | مدة الاختبار: 30 دقيقة

  1. يشتمل الاختبار على وصل الخطوط المتقطعة.
  2. التعرف إلى الكلمة المشابهة والشكل المختلف بوضع دائرة عليه.
  3. التعرف إلى الحروف الهجائية بأصواتها.
  4. يربط بين الصورة والحرف.
  5. يكتب اسمه ويكتب كلمات أخرى (نسخ).
  6. يعبر شفويا من خلال صورة بجمل مفيدة.

ENGLISH | Time: 30 minutes

Oral Assessment

  • Students will be assessed on basic conversational skills, one on one, to test their ability to understand and answer simple questions about themselves.

Reading

Students will be required to:

  • Name the letters of the alphabet
  • Say the sound of the letters of the alphabet 
  • Read ten sight words from the Dolch Pre-Primer Word List
  • Read a short, grade level appropriate text

Writing

Students will demonstrate their ability to:

  • Write their name
  • Write a complete sentence on a topic given by the teacher 

Vocabulary and Listening/Comprehension Skills

Students will be expected to:

  • Listen to, understand, and follow directions
  • Answer comprehension questions about the short text they read (oral)

 

MATH | Time: 30 minutes

Students applying to grade 1 are responsible for the skills listed underneath:

  • To identify, trace, and draw basic plane shapes (square, rectangle, triangle, and circle)
  • To identify, describe, and extend simple shape patterns
  • To compare between the lengths of two objects
  • To compare between the sizes of two objects
  • To recognize the different picture in a group of similar pictures, and to explain why.
  • To recognize the colors
  • To count from 1 to 9
  • To read and write numbers (1 – 9) in standard form
  • To complete number patterns through 9
  • To write an addition sentence for a model, and to find the answer.

Grade TWO Admissions Assessment Content

اللغة العربية: | مدة الاختبار: 30 دقيقة

  1. قراءة جهرية.
  2. أسئلة فهم واستيعاب.
  3. مهارات هجائية: (المد بالألف، المد بالواو، المد بالياء، المقطع الساكن، تكوين كلمات جديدة من حروف ومقاطع)
  4. مهارات إنشائية: (ترتيب كلمات للحصول على جملة مفيدة، وضع كلمات في جمل مفيدة، التعبير الشفوي عن الصورة بجملة مفيدة)
  5. إملاء: قطعة تتضمن المهارات الهجائية المناسبة.

ENGLISH | Time: 30 minutes

Oral assessment

Students will be assessed on basic conversational skills, one to one, to test their ability to answer questions using complete sentences.

Reading

Students have to read 20 sight word cards in addition to a selection provided to determine error, accuracy, and self-correction.

Comprehension

Students will be read the questions on the reading comprehension page and will have to answer those questions using complete, grammatically correct sentences.

Writing

  • Alphabetize by first letter: Students have to write given words in a correct alphabetical order.
  • Vocabulary and following directions: Students have to fill in the blanks in sentences from given selections.
  • Sentence dictation: Students write a given sentence as dictated to them. This will assess: Capital letters, End marks, Legible letter formation, Correct use of spacing, Spelling is correct or phonetically accurate.

MATH | Time: 30 minutes

Students applying to grade 2 are responsible for the skills listed underneath:

  • To count till 99
  • To read and write 2-digit numbers in standard form
  • To represent 2-digit numbers by blocks
  • To complete number patterns through 99
  • To identify the place value of a digit in a 2-digit number
  • To compare numbers through 99
  • To order numbers through 99
  • To know addition facts to 20
  • To know corresponding subtraction facts
  • To add 2-digit numbers without renaming
  • To subtract 2-digit numbers without renaming
  • To solve word problems

Grade THREE Admissions Assessment Content

اللغة العربية: | مدة الاختبار: 40 دقيقة

  1. قراءة جهرية.
  2. أسئلة فهم واستيعاب.
  3. مهارات هجائية: المد بأنواعه، التنوين بأنواعه، أل التعريف القمرية والشمسية، التاء المفتوحة والمربوطة.
  4. مهارات لغوية: أسماء الإشارة، مفرد وجمع وضد الكلمات، المقطع الساكن، المقطع المشدد، أسلوب التعجب.
  5. مهارات إنشائية: توظيف كلمات في جمل، التعبير عن صورة بجملة مفيدة.
  6. إملاء: قطعة تتضمن المهارات الهجائية المناسبة.

ENGLISH | Time: 40 minutes

Oral assessment

Students will be assessed on basic conversational skills, one to one to test their ability to use English effectively and fluently.

Listening Skills Assessment

Student applicants will be read a short factual passage and asked several questions about the passage. The questions will cover comprehension, deciphering unfamiliar vocabulary in context and critical thinking skills. Applicants are assessed on the following criteria:

  • Comprehension of the story and questions
  • Accuracy of answers
  • Use of complete, grammatical answers
  • Inclusion of details to expand on answers

Reading

The first section consists of a paragraph with several words missing. The student applicant will read the passage and determine which words from the word bank best complete each sentence. This section determines vocabulary level and abilities to decipher unfamiliar text.

In the second section, student applicants will read a short fictional story and answer comprehension questions using complete, grammatically correct sentences.

Writing

In this section students will demonstrate their ability to compose a written passage. Choosing between two prompts, students are expected to write a detailed paragraph demonstrating rudimentary knowledge of conventions such as capitalization and basic punctuation. Students are assessed on the following:

  • Initial letter of the sentence capitalization and proper noun capitalization
  • Basic punctuation
  • Quantity, variety and accuracy of sentences

MATH | Time: 30 minutes

Students applying to grade 3 are responsible for the skills listed underneath:

  • To count till 999
  • To read and write 3-digit numbers in standard form
  • To represent 3-digit numbers by blocks
  • To complete number patterns through 999
  • To identify the place value of a digit in a 3-digit number
  • To compare numbers through 999
  • To order numbers through 999
  • To add up to 3-digit numbers with/without renaming
  • To subtract up to 3-digit numbers with/without renaming
  • To know the multiplication concept
  • To memorize multiplication facts (up to 5 × 10)
  • To solve word problems

Grade FOUR Admissions Assessment Content

اللغة العربية: | مدة الاختبار: 40 دقيقة

  1. قراءة جهرية.
  2. أسئلة فهم واستيعاب.
  3. أضداد بعض الكلمات.
  4. مهارات هجائية: اللام الشمسية والقمرية، همزتي الوصل والقطع، التاء المفتوحة والمربوطة، الهمزتين المتوسطة والمتطرفة.
  5. مهارات نحوية: المفرد والمثنى والجمع والضمائر بأنواعها وأسماء الإشارة والأسماء الموصولة، وأدوات الاستفهام، وأسلوب الأمر والنهي والتعجب.
  6. تعبير إنشائي: ترتيب جمل، وضع بعض الكلمات في جملة مفيدة.
  7. إملاء: قطعة تشمل المهارات الهجائية المناسبة.

ENGLISH | Time: 40 minutes

Speaking

Students will be assessed on basic conversational skills, one on one, based on the following criteria:

  • Uses one word utterances to communicate
  • Speaks voluntarily, using learned expressions and simple combinations of phrases
  • Initiates and participates in dialog using a variety of strategies
  • Uses English effectively and fluently

Listening

Students will be assessed on listening comprehension skills. Students are read a short story and then must answer four multiple choice questions based on the reading. Students do not see the short story.

Oral Reading & Comprehension

Students read a short story and answer comprehension questions, both oral and written. Assessment is based on the following criteria:

  • The student knows the main idea of the story, recalled some details and stayed on topic
  • The student is able to infer word meaning a chosen vocabulary
  • The student can answer contextual questions correctly

Writing

Students will demonstrate their ability to compose a writing passage based on writing prompt. Assessment is based on the following criteria:

  • The student is able to use some punctuation and capital letters appropriately
  • Most common words are spelled correctly
  • Some correct verb tenses are present
  • Student is able to express simple ideas
  • Student has written at least five sentences

MATH | Time: 30 minutes

Students applying to grade 4 are responsible for the skills listed underneath:

  • To count till 9,999
  • To read and write 4-digit numbers in standard form
  • To represent 4-digit numbers by blocks
  • To complete number patterns through 9,999
  • To identify the place value of a digit in a 4-digit number
  • To compare numbers through 9,999
  • To order numbers through 9,999
  • To add up to 4-digit numbers with/without renaming
  • To subtract up to 4-digit numbers with/without renaming
  • To memorize multiplication facts (up to 10 × 10)
  • To know the concept of division
  • To memorize the basic division facts
  • To solve word problems

Grade FIVE Admissions Assessment Content

اللغة العربية: | مدة الاختبار: 40 دقيقة

  1. قراءة جهرية.
  2. أسئلة فهم واستيعاب.
  3. أضداد ومرادفات بعض الكلمات.
  4. مهارات هجائية: التاء المفتوحة والمربوطة، الهمزة المتوسطة والمتطرفة، المدود بأنواعها، حروف تنطق ولا تكتب، التنوين بأنواعه .
  5. مهارات نحوية: الضمائر بأنواعها، أسماء الإشارة ، الأسماء الموصولة، ظرفا الزمان والمكان، أنواع الجمل، تحويل الجمل الاسمية إلى فعلية والعكس، الجملة في حالة الافراد والتثنية والجمع.
  6. تعبير إنشائي: كتابة موضوع تعبير في حدود سبعة أسطر.
  7. إملاء قطعة تشمل المهارات الهجائية المناسبة.

ENGLISH | Time : 40 minutes

Students will be given test with grammar, reading comprehension, and a writing sample using a prompt.

Grammar

  • students will add or change punctuation in a paragraph
  • students will check for misspellings and make corrections
  • students will have to check for verb tenses and make corrections
  • students will have to check for capitalization of words in the paragraph

Reading Comprehension

  • students will have to read a selection
  • students will have to answer multiple choice questions from the text
  • students will have to answer short answer questions from the text using complete sentences
  • questions will include factual, inference, and opinion

Writing

  • students will have to be given a writing prompt
  • students will have to write at least one paragraph
  • students will have to brain storm ideas
  • students will have to give good details to help reader create a good picture in their mind
  • students will be graded on capitalization, punctuation, sentence fluency, organization, ideas, word choice, and voice of their piece

MATH | Time: 30 minutes

Students applying to grade 5 are responsible for the skills listed underneath:

  • To read and write 6-digit numbers in standard form
  • To identify the place value of a digit in a 4-digit number
  • To round numbers to the nearest 10
  • To round numbers to the nearest 100
  • To compare fractions with 1 and half
  • To add up to 6-digit numbers with/without renaming
  • To subtract up to 6-digit numbers with/without renaming
  • To multiply by 10; 100; 1,000
  • To multiply by multiples of 10;100;1,000
  • To multiply 3-digit number by one digit number
  • To use multiplication tables to find the quotients
  • To solve word problems

Grades SIX-EIGHT Admissions Assessment Content

The admissions test is a standardized test that would measure student’s grade level abilities in subjects listed below.

English | Time: 45 minutes

(Administered individually on a one-to-one basis)

Oral Assessment

Students will be assessed on basic conversational skills, one-to-one.

Grammar/Punctuation

Students will demonstrate their ability to compose a written passage. They are required to write a short essay.

Reading Comprehension

Students will silently read a passage and answer multiple choice and short answer comprehension questions.

Spelling

A set of words will be repeated twice to students, and they need to write it once correctly.

Reading Recognition

A set of words will be read by the student for recognition and accuracy.

Math | Time: 15 minutes

Assessment will include questions on the following grade level expectations:

 

GRADE 6 GRADE 7 GRADE 8
Long Division Metric Units Algebraic Expressions
Problem Solving Factors Algebraic Equations
Estimating Multiples Order of Operations
Computing Decimals / Fractions / Percentages
  • Computation
  • Simplification
  • Comparing / Contrasting
  • Problem Solving
Problem Solving Square Roots
Area & Perimeter Problem Solving
Exponents Decimals
Negatives Numeric Functions
Remainders Integers Square Root
  Fractions  
In addition : Grades 6-8 will include all skills from preceding grades

 

اللغة العربية (الصف السادس): مدة الاختبار: 60 دقيقة

  • القراءة: قراءة جهرية مع مراعاة حسن القراءة والضبط السليم والقراءة المعبرة عن المعنى.
  • الفهم: أسئلة فهم لما تم قراءته مع معاني الكلمات.
  • التعبير: كتابة موضوع تعبير لا يقل عن 10 أسطر ويتم تقويمه بناء على تسلسل الأفكار، التنظيم، ترابط الجمل، اختيار الكلمات، استخدام علامات الترقيم.
  • مهارات الإملاء: همزة الوصل والقطع، المد بالألف والواو والياء، التاء المربوطة والمفتوحة، الهمزة بأنواعها، التنوين، الألف الممدودة والمقصورة، أل الشمسية والقمرية، حروف تكتب ولا تنطق، حروف تنطق ولا تكتب.
  • مهارات النحو: أسماء الإشارة، الأسماء الموصولة،  ظرفا الزمان والمكان، ركنا الجملة الاسمية والفعلية، المفعول به، أسلوب الاستفهام، أحوال الفاعل (مفرد، مثنى، جمع)، أسلوب النفي، أسلوبا الأمر والنهي، أسلوب الاستفهام، تحويل الجملة الاسمية إلى فعلية والعكس، المفرد والمثنى والجمع، المفعول لأجله، المفعول المطلق، الحال.

 اللغة العربية (الصف السابع): مدة الاختبار: 60 دقيقة

  • القراءة: قراءة جهرية مع مراعاة حسن القراءة والضبط السليم والقراءة المعبرة عن المعنى.
  • الفهم: أسئلة فهم لما تم قراءته مع معاني الكلمات.
  • التعبير: كتابة موضوع تعبير لا يقل عن 10 أسطر ويتم تقويمه بناء على تسلسل الأفكار، التنظيم، ترابط الجمل، اختيار الكلمات، استخدام علامات الترقيم.
  • مهارات الإملاء: همزة الوصل والقطع، المد بالألف والواو والياء، التاء المربوطة والمفتوحة، الهمزة بأنواعها، التنوين، الألف الممدودة والمقصورة، أل الشمسية والقمرية، حروف تكتب ولا تنطق، حروف تنطق ولا تكتب.
  • مهارات النحو: أسماء الإشارة، الأسماء الموصولة، الضمائر المتصلة والمنفصلة، الجملة الفعلية، الصفة، العطف، المفعول المطلق، ظرفا الزمان والمكان، المفعول لأجله، الحال، الفعل الماضي والمضارع والأمر، إعراب الفعل المضارع (الرفع، النصب، الجزم)، الأفعال الخمسة، صور الفاعل وعلامات رفعه، المفعول به.

اللغة العربية (الصف الثامن): مدة الاختبار: 60 دقيقة

  • القراءة: قراءة جهرية مع مراعاة حسن القراءة والضبط السليم والقراءة المعبرة عن المعنى.
  • الفهم: أسئلة فهم لما تم قراءته مع معاني الكلمات.
  • التعبير: كتابة موضوع تعبير لا يقل عن 10 أسطر ويتم تقويمه بناء على تسلسل الأفكار، التنظيم، ترابط الجمل، اختيار الكلمات، استخدام علامات الترقيم.
  • مهارات الإملاء: همزة الوصل والقطع، المد بالألف والواو والياء، التاء المربوطة والمفتوحة، الهمزة بأنواعها، التنوين، الألف الممدودة والمقصورة، أل الشمسية والقمرية، حروف تكتب ولا تنطق، حروف تنطق ولا تكتب.
  • مهارات النحو: الجملة الاسمية، أنواع الخبر، أنواع الجمع، إعراب الفعل المضارع، المفعول المطلق، إعراب الأفعال الخمسة، أسماء الإشارة، ظرفا الزمان والمكان، الضمائر المتصلة والمنفصلة، تحويل الجملة الاسمية إلى فعلية والعكس، الفعل الماضي والأمر والمضارع، إعراب الفعل المضارع المرفوع والمنصوب والمجزوم، الأفعال الخمسة، صور الفاعل وعلامات رفعه، المفعول به، ظرفا الزمان والمكان، المفعول المطلق، المفعول لأجله، الصفة، الاسم المعطوف، الحال، أنواع المعرفة.

Grade NINE Admissions Assessment Content

اللغة العربية: مدة الاختبار: 60 دقيقة

  1. قراءة جهرية.
  2. أسئلة فهم خطية.
  3. مهارات النحو والصرف وهي: المعرفة والنكرة، الجموع بكل أنواعها، الإسناد إلى الضمائر، الأفعال والحروف الناسخة.
  4. كتابة موضوع تعبير، يتم تقويمه بناء على: الأفكار، التنظيم، الأسلوب، النحو والإملاء واللغة، والخط.

English | Time: 60 minutes

Oral Assessment

Student will be assessed on basic conversational skills based on the following criteria:

  • Comprehension of the question
  • Length of pause before answering questions
  • Use of complete sentences
  • Inclusion of details to expand on answers

Reading

Student will read a short story and answer comprehension questions using complete, grammatically correct sentences.

Writing

In this section student will demonstrate their ability to compose an essay. Choosing between two prompts, students entering grade nine are expected to write a short, one-page essay. Students are assessed based on the following:

  • Effective use of topic sentences
  • Detailed information supporting topic
  • Conventions

Math | Time: 60 minutes

  • Operations on numbers
  • Fractions
  • Prime factorization
  • GCF, LCM
  • Algebraic Expressions
  • Coordinate plane
  • Basic statistics
  • Exponents
  • Solving linear equations
  • Slopes and linear equations
  • Functions
  • Factoring
  • Problem solving
  • Areas and volumes

Students go to either Grade 9 Geometry or Grade 9 Algebra 1

Grade TEN Admissions Assessment Content

اللغة العربية: مدة الاختبار: 60 دقيقة

  1. قراءة جهرية.
  2. أسئلة فهم خطية.
  3. مهارات النحو والصرف: الجملة الاسمية (كل ما يتعلق بها)، أسلوب الاختصاص والإغراء والتحذير، أسلوب القسم، المبني للمجهول، أسلوب الشرط، الجموع بأنواعها.
  4. كتابة موضوع تعبير، يتم تقويمه بناء على: الأفكار، التنظيم، الأسلوب، النحو والإملاء واللغة، والخط.

English | Time: 60 minutes

Oral Assessment

Student will be assessed on basic conversational skills based on the following criteria:

  • Comprehension of the question
  • Length of pause before answering questions
  • Use of complete sentences
  • Inclusion of details to expand on answers

Reading

Student will read a short story and answer comprehension questions using complete, grammatically correct sentences.

Writing

In this section student will demonstrate their ability to compose an essay. Choosing between two prompts, students entering grade ten are expected to write a short essay. Students are assessed based on the following:

  • Effective use of essay structure
  • Thesis statement
  • Supporting ideas
  • Logical sequences
  • Conventions

Math | Time: 60 minutes

 

Part A: Geometry Part B: Algebra 1
  1. Lines and angles
  2. Angles in a triangle
  3. Plane figures
  4. Perimeter and area
  5. Similar and gongruent triangles
  6. Circles
  1. Algebraic expressions
  2. Linear equations and inequalities
  3. Solving linear systems
  4. Problem Solving
  5. Linear functions
  6. Graphing linear functions
  7. Factoring and expanding
  8. Square roots
  9. Pythagorean Rule and Distance formula

 

Students go to Grade 10 Geometry or Grade 10 Algebra 2

Grade ELEVEN Admissions Assessment Content

اللغة العربية: مدة الاختبار: 60 دقيقة

  1. قراءة جهرية.
  2. أسئلة فهم خطية.
  3. مهارات النحو والصرف وهي: الاسم المقصور والممدود والمنقوص، الممنوع من الصرف، أسماء الزمان والمكان والهيئة، اسم الفاعل واسم المفعول، الأفعال الخمسة. 
  4. كتابة موضوع تعبير، يتم تقويمه بناء على: الأفكار، التنظيم، الأسلوب، النحو والإملاء واللغة، والخط.

English | Time: 60 minutes

Oral Assessment

Student will be assessed on basic conversational skills based on the following criteria:

  • Comprehension of the question
  • Length of pause before answering questions
  • Use of complete sentences
  • Inclusion of details to expand on answers

Reading

Student will read a short essay and answer comprehension questions using complete, grammatically correct sentences.

Writing

In this section student will demonstrate their ability to compose an essay. Choosing between two prompts, students entering grade eleven are expected to write a five-paragraph essay. Students are assessed based on the following:

  • Effective use of essay structure
  • Effective use of a thesis statement
  • Effective use of supporting ideas
  • Logical thought sequences
  • Sentence fluency
  • Conventions

Math | Time: 60 minutes

  • Algebraic expressions
  • Solving linear and quadratic equations and inequalities
  • Absolute value equations and in equalities
  • Linear Functions
  • Quadratic Functions
  • Radicals and exponents
  • Linear systems
  • Problem solving
  • Factoring and expanding
  • Basic Trigonometric Functions
  • Pythagorean Rule and Distance Formula

Students go to Grade 11 Algebra 2 or Grade 11 Integrated Math 2 or Grade 11 Pre-Calculus

Grade TWELVE Admissions Assessment Content

اللغة العربية: مدة الاختبار: 60 دقيقة

  1. قراءة جهرية.
  2. أسئلة فهم خطية.
  3. مهارات النحو والصرف وهي: الاسم المقصور والممدود والمنقوص، الممنوع من الصرف، أسماء الزمان والمكان والهيئة، اسم الفاعل واسم المفعول، الأفعال الخمسة.
  4. كتابة موضوع تعبير، يتم تقويمه بناء على: الأفكار، التنظيم، الأسلوب، النحو والإملاء واللغة، والخط.
  5. مهارات البلاغة وهي: الاستعارة المكنية والتصريحية، الكناية، المحسنات البديعية، الأسلوب الإنشائي والأسلوب الخبري.

English | Time: 60 minutes

Oral Assessment

Student will be assessed on basic conversational skills based on the following criteria:

  • Comprehension of the question
  • Length of pause before answering questions
  • Use of complete, grammatical answers
  • Inclusion of details to expand on answers

Reading

Students read a short essay and answer comprehension questions using complete, grammatically correct sentences.

Writing

In this section student will demonstrate their ability to compose an essay. Choosing between two prompts, students entering grade twelve are expected to write an essay of no less than five paragraphs. Students are assessed based on the following:

  • Effective use of essay structure
  • Effective use of a thesis statement
  • Effective use of supporting ideas
  • Ability to provide insight on a topic
  • Sentence Fluency
  • Ability to identify and utilize appropriate voice
  • Conventions

Math | Time: 60 minutes

  1. Linear, quadratic and cubic functions
  2. Symmetry, intercepts, and behavior of a function
  3. Piece – wise defined functions
  4. Solving quadratic equations and inequalities
  5. Composite and inverse functions
  6. Exponentials and logarithms
  7. Exponential and logarithmic equations
  8. Trigonometry:
    • Trigonometric function
    • Angle measures
    • Reference angles and quadrants
    • Inverse trigonometric functions
    • Trigonometric graphs
    • Solving trigonometric equations

Students go to Grade 12 Business and Statistics or Grade 12 Pre-Calculus or Grade 12 Calculus